top of page

AD(H)D

Iedereen kan wel eens te maken hebben met aandachtsproblemen, hyperactief of impulsief gedrag. Bij ADHD is dit gedrag op een constante basis aanwezig en kan het dagelijks leven van de jeugdige, aardig in de weg zitten. 

Ondersteboven

Onderzoek gedrag

Onderzoek naar gedrag richt zich zowel op kindfactoren als omgevingsfactoren. De beoordeling van gedrag is namelijk afhankelijk van de eisen die een omgeving aan een kind of jongere stelt op een bepaald moment. De sterke en minder sterke eigenschappen en mogelijkheden van het kind of de jongere bepaalt in welke mate het hem/haar lukt om hierbij aan te sluiten. De wijze waarop de omgevingsfactoren in kaart worden gebracht, sluiten aan bij de doelstellingen binnen het onderzoek (bijv. gesprekken, vragenlijsten of een observatie).

Afhankelijk van de inschatting van de (huis-)arts of gemeente vallen deze behandelingen onder vergoede of niet-vergoede zorg.

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • indien van toepassing: de verwijsbrief van de (huis-)arts of de beschikking van de gemeente (BJG/CJG).

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders

Benodigde informatie vanuit school: 

  • intake leerkracht

Individuele psycho-educatie

Meer leren over AD(H)D. Heeft uw kind ADHD of ADD? Wat betekent dat voor u en uw kind? Iedere levensfase vraagt nieuwe voorlichting.

Een belangrijk onderdeel van het vervolgtraject is psycho-educatie. Psycho-educatie is voorlichting die gericht is op het vergroten van de kennis van AD(H)D. Daarnaast krijgen u en uw kind inzicht in de mogelijkheden en beperkingen en leren jullie beter omgaan met AD(H)D.

De psycho-educatie kan ook in groepen gegeven worden; een groep van kinderen of een groep met ouders. Ook voor leerkrachten hebben we fijne informatie en handelingsgerichte adviezen.

We willen op een positieve manier de krachten van het kind naar voren halen en samen zoeken naar oplossingen als iets minder gemakkelijk gaat. Daarvoor gebruiken we o.a. de methode REMweg. Deze is bedoeld om het gedrag beter onder controle te krijgen op een positieve manier.

Behandeling

Samen met de behandelaar, wordt een zorgplan opgesteld waarin doelen worden omschreven. Regelmatig worden de doelen geëvalueerd om te zien of we op de goede weg zijn. We betrekken zowel het kind, de ouders en waar nodig andere betrokkenen bij de behandeling (bijvoorbeeld een leerkracht, mentor of brusjes).

behandeling

Cogmed werkgeheugen-training

Voor kinderen van 4 tot 18 jaar met werkgeheugenproblemen.

 

Cogmed training het werkgeheugen via oefeningen op een computer of tablet. Bij de oefeningen moet de deelnemer volgordes van cijfers, letters of patronen onthouden en invoeren, soms in omgekeerde volgorde.

 

De training wordt thuis of op school gedaan, onder begeleiding van een ouder of leerkracht.

 

De Cogmed Coach (verbonden aan Praktijk Spil) ondersteunt het kind en de begeleidende ouder of leerkracht. Ook zorgt de coach voor de vertaling van de trainingsresultaten naar de doelen die samen met het kind zijn opgesteld.

 

De duur van de training kan variëren van minimaal 5 tot maximaal 13 weken, afhankelijk van het aantal trainingsmomenten per week.

 

Daarnaast is er vooraf een intakegesprek en heeft de Cogmed Coach 5 coachgesprekken met de deelnemer en de begeleidende ouder of leerkracht. Na de trainingsperiode is er afsluitend een evaluatiegesprek met betrokkenen.

Duur: 5-13 weken.

Voor wie: Kinderen van 4 - 18 jaar.

Wanneer: In overleg.

Vragen: Mail naar info@praktijkspil.nl

Vergoedingen

De volgende prestaties worden vergoed vanuit het budget van de gemeente (alleen met een beschikking vanuit de gemeente of een verwijsbrief van de arts).
 

  • Specialistische zorg (diagnostiek & behandeling) bij een vermoeden van een probleem zoals bijvoorbeeld AD(H)D en/of autisme

  • Individuele psycho-educatie AD(H)D en/of autisme

  • Oudercursus Remweg - Voor ouders met kinderen met een diagnose AD(H)D 

  • Oudercursus - Voor ouders met kinderen met een diagnose autisme

  • Groepscursus - Autisme bij meiden 

  • Cogmed werkgeheugentraining 

cursus

Oudercursus REMweg

Het programma REMweg biedt ouders en leerkrachten een helpende hand in de gerichte aanpak van impulsieve en drukke kinderen die snel boos worden.

 

REMweg is bedoeld voor ouders, leerkrachten en andere betrokkenen, wiens kind in de leeftijd van 5 t/m 10 jaar druk en impulsief is, veel aandacht vraagt en bij wie (mogelijk) sprake is van AD(H)D. Voor het welslagen van de training, verdient het de voorkeur dat beide ouders gelijktijdig de cursus volgen.

Binnen REMweg wordt gewenst gedrag van het kind beloond met positieve aandacht, zodat ongewenst gedrag geleidelijk aan geen ruimte meer krijgt. 

Doel: 

  • Inzicht krijgen in het gedrag van het kind.

  • Opvoeders trainen om zelf het gedrag van het kind in positieve zin te veranderen.

Duur: 8 groepsbijeenkomsten van 1,5 uur.

Voor wie: Voor ouders en leerkrachten van (drukke) kinderen die hun rem niet kennen.

Wanneer: De oudercursus wordt gemiddeld 3 keer per jaar gegeven.

Vragen: Mail naar info@praktijkspil.nl.

Reacties van ouders

Fijne nuttige cursus! Veel informatie, heel herkenbaar en nuttige tips.

Toegankelijk en laagdrempelig. Veel uitleg en informatie. Heel herkenbaar! Toepasbaar in de praktijk.

Veel ruimte voor persoonlijke ervaringen. Fijn om ervaringen met elkaar te kunnen delen.

Ik heb ontdekt dat ik niet de enige ouder ben die het gedrag van mijn kind moeilijk vindt.

Je leert hoe je kind in elkaar zit. Dat geeft meer begrip (ook voor mezelf!) en minder boosheid.

bottom of page