top of page

Een psychodiagnostisch onderzoek kan uit verschillende onderdelen bestaan. Alle onderzoeken worden voorafgegaan door een gesprek met ouders waarin de hulpvraag duidelijk wordt. Na dit gesprek wordt in overleg een onderzoeksplan gemaakt.  We werken systemisch en betrekken bij het onderzoek graag de leerkracht, mentor, of andere informanten. Vooraf stemmen we samen af u wie betrokken wordt.

Onderzoek lezen en/of spelling (ook: dyslexie)

Op het moment dat uw kind moeite heeft met lezen en/of spellen, dan kan er sprake zijn van dyslexie. Binnen het onderzoek wordt nagegaan of hier sprake van is, of dat er misschien een andere verklaring is voor de lees- en/of spellingproblemen. Daarom kijken we ook naar de intelligentie, het geheugen, het automatiseren of andere leervoorwaarden zoals de aandacht en concentratie.

Onderzoek naar lees- en spellingproblemen valt onder niet-vergoede zorg, tenzij voldaan wordt aan de toelatingscriteria voor de regeling voor Ernstige Dyslexie (ED). Zie ook hiernaast: 'Onderzoek Ernstige Dyslexie'.

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders 

  • ontwikkelingsvragenlijst

  • vragenlijst kenmerken

​​

Wij vragen voor u bij school het volgende op: 

  • intake leerkracht

  • vragenlijst kenmerken in geval van basisonderwijs

  • vragenlijst kenmerken in geval van voortgezet onderwijs

Onderzoek rekenen
(ook: dyscalculie)

Op het moment dat uw kind moeite heeft met rekenen dan kan er sprake zijn van dyscalculie. Binnen het onderzoek wordt nagegaan of hier sprake van is, of dat er misschien een andere verklaring is voor de rekenproblemen. Daarom kijken we ook naar de intelligentie, het geheugen, het automatiseren of andere leervoorwaarden zoals de aandacht en concentratie.

Onderzoek naar rekenproblemen valt onder niet-vergoede zorg.

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders 

  • ontwikkelingsvragenlijst 

  • vragenlijst kenmerken 

​​

Wij vragen voor u bij school het volgende op: 

  • intake leerkracht

  • vragenlijst kenmerken

Onderzoek Ernstige Dyslexie (ED)

In geval van sterke vermoedens van dyslexie kan de basisschool besluiten het dyslexiedossier van uw zoon/dochter voor te leggen aan de gemeente.  Er dient dan sprake te zijn van:

  • herhaaldelijke zwakke tot zeer zwakke scores op de DMT-toetsen en Cito Spelling

  • onvoldoende vorderingen ondanks intensieve extra ondersteuning en oefening

  • duidelijke beperkingen van de lees- en/of spellingvaardigheden zonder dat een andere verklaring waarschijnlijker lijkt

De gemeente beoordeelt of uw kind kan worden toegelaten tot de regeling voor Ernstige Dyslexie. U ontvangt dan een beschikking voor Dyslexiezorg. Op basis hiervan wordt het onderzoek vergoed. Dit onderzoek heeft dezelfde opzet als het beschreven onderzoek naar lezen en/of spellen. Indien na onderzoek inderdaad sprake is van Ernstige Dyslexie dan is vergoede dyslexiebehandeling onderdeel van deze regeling.​

 

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • de beschikking Dyslexiezorg vanuit de gemeente incl. Leerlingdossier Dyslexie

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders 

  • ontwikkelingsvragenlijst 

  • vragenlijst kenmerken 

Wij vragen voor u bij school het volgende op: 

  • intake leerkracht 

Onderzoek gedrag (ook: AD(H)D, autisme, angst/trauma

Onderzoek naar gedrag richt zich zowel op kindfactoren als omgevingsfactoren. De beoordeling van gedrag is namelijk afhankelijk van de eisen die een omgeving aan een kind of jongere stelt op een bepaald moment. De sterke en minder sterke eigenschappen en mogelijkheden van het kind of de jongere bepaalt in welke mate het hem/haar lukt om hierbij aan te sluiten. De wijze waarop de omgevingsfactoren in kaart worden gebracht, sluiten aan bij de doelstellingen binnen het onderzoek (bijv. gesprekken, vragenlijsten of een observatie).

Afhankelijk van de inschatting van de (huis-)arts of gemeente vallen deze behandelingen onder vergoede of niet-vergoede zorg.

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • indien van toepassing: de verwijsbrief van de (huis-)arts of de beschikking van de gemeente (BJG/CJG)

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders

Benodigde informatie vanuit school: 

  • intake leerkracht

Onderzoek intelligentie

Intelligentie-onderzoek richt zich op het in kaart brengen van het verbale en handelende functioneren. Hierbij is tevens aandacht voor het ruimtelijk inzicht, het verbale redeneren en de verwerkingssnelheid. 

Intelligentie-onderzoek valt onder niet-vergoede zorg.

 

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders

Advies bij studie- en beroepskeuze

Door middel van een gesprek en studie-/ beroepskeuzetesten wordt samen met de jongere een profiel opgesteld waarbinnen de eigen interesses en vaardigheden gekoppeld zijn aan functieprofielen. Hieruit komt een studie-/beroepskeuzeadvies voort.

 

Studie- en beroepskeuzeonderzoek valt onder niet-vergoede zorg.

 

Benodigde informatie vanuit de ouder(s): 

  • toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders

Wachttijden

Noord-Oost Brabant

Locaties: Vught, Heeswijk-Dinther, Sint-Michielsgestel, Vinkel,
's-Hertogenbosch, Boxtel

Diagnostiek breed: 3-4 maanden

Behandeling: 2-3 maanden

Particuliere zorg: 3-4 maanden

Dyslexie ED: 1-3 maanden

Hart van Brabant

Locatie: Waalwijk

Diagnostiek breed: 3-4 maanden

Behandeling: 2-3 maanden

Particuliere zorg: 3-4 maanden

Geen ED zorg in deze regio

West Brabant Oost

Locatie: Oosterhout

Diagnostiek breed: 2-3 maanden

Behandeling: 2-3 maanden

Particuliere zorg: 1-3 maanden

Dyslexie ED: 1-3 maanden

De wachttijden zijn voor het laatst bijgewerkt in oktober 2024. De wachttijden zijn een indicatie, we proberen u bij aanmelding zo goed mogelijk te informeren. 

Een onderzoek kan één tot drie dagdelen beslaan, afhankelijk van de hulpvraag. Na verslaglegging wordt het onderzoeksverslag besproken met de ouders en waar wenselijk met het kind. De gesprekken vinden plaats op school of binnen de praktijk. We gaan uit van één eindgesprek. Eventuele extra gesprekken worden in rekening gebracht.

We stellen waar nodig diagnoses vast binnen de leer- en gedragsproblemen zoals dyslexie, dyscalculie, AD(H)D en autisme. Na het vaststellen van de diagnose, kan direct doorverwezen worden voor intensieve behandeling binnen Praktijk Spil of bij een collega-praktijk.

Het onderzoek kan gericht zijn op:
Capaciteiten - Informatieverwerking - Geheugen - Concentratie - Leesproces - Rekenen - Spelling - Gedragsproblematiek - Persoonlijkheidsproblematiek - Ontwikkelingsstoornissen
- Faalangst - Schoolbeleving - Advies Voortgezet Onderwijs - Ernstig Dyslexie (ED)

bottom of page