Onderzoek gedrag
Onderzoek naar gedrag richt zich zowel op kindfactoren als omgevingsfactoren. De beoordeling van gedrag is namelijk afhankelijk van de eisen die een omgeving aan een kind of jongere stelt op een bepaald moment. De sterke en minder sterke eigenschappen en mogelijkheden van het kind of de jongere bepaalt in welke mate het hem/haar lukt om hierbij aan te sluiten. De wijze waarop de omgevingsfactoren in kaart worden gebracht, sluiten aan bij de doelstellingen binnen het onderzoek (bijv. gesprekken, vragenlijsten of een observatie).
Afhankelijk van de inschatting van de (huis-)arts of gemeente vallen deze behandelingen onder vergoede of niet-vergoede zorg.
Benodigde informatie vanuit de ouder(s):
-
indien van toepassing: de verwijsbrief van de (huis-)arts of de beschikking van de gemeente (BJG/CJG).
-
toestemmingsformulier, ondertekend door beide gezagsdragende ouders
Benodigde informatie vanuit school:
-
intake leerkracht
Individuele psycho-educatie
Voorlichting voor ouders, kinderen en leerkrachten als er sprake is van (kenmerken van) autisme spectrum problematiek.
De vaak hardnekkige problematiek vraagt thuis en op school om een gerichte aanpak. We leren stap voor stap hoe u positief kunt stimuleren tot gewenst gedrag.
We werken daarbij met voorbeelden uit de eigen situatie.
Doelen:
-
Inzicht krijgen in het gedrag van het kind door middel van psycho-educatie;
-
Het gedrag van het kind in positieve zin veranderen door situaties voor te structureren;
-
Gewenst gedrag stimuleren door positieve bekrachtiging, waardoor ongewenst gedrag uitdooft;
-
Een blij kind in een rustige omgeving van begrip, een omgeving die het kind de kans geeft om te ontwikkelen.
Behandeling
Nadat de diagnose autisme gesteld is, komt er vaak veel op ouder(s)/verzorger(s) af. In de behandeling staan zij dan ook centraal. De behandeling start met het geven van uitleg (psycho-educatie) over de diagnose, zowel aan ouder(s)/verzorger(s), als aan het kind/ de jongere. We werken aan een educatieve benadering, waarbij een gestructureerde omgeving en duidelijke communicatieve ondersteuning centraal staan. Iedere levensfase brengt weer andere zorgen met zich mee, zeker bij kinderen en jongeren die een diagnose autisme hebben. Samen met u, bekijken we wat het best passende aanbod is. Behandeling is altijd maatwerk.
De vaak hardnekkige problematiek vraagt thuis en op school om een gerichte aanpak. We leren stap voor stap hoe u positief kunt stimuleren tot gewenst gedrag. Daarbij werken we met voorbeelden uit uw eigen situatie.
Doel: Inzicht krijgen in het gedrag van het kind, het gedrag van het kind positief veranderen door situaties voor te structureren.
Duur: 8 bijeenkomsten.
Voor wie: Ouder(s)/verzorger(s) van kinderen met een diagnose autisme.
Wanneer: In overleg.
Vragen: Mail naar info@praktijkspil.nl.
NIEUW
In september 2024 zijn we gestart met de groepscursus ASS bij meiden.
Deze groep is speciaal ontwikkeld voor tienermeiden met de diagnose autisme en hun ouders.
Doel: Voorlichting over wat autisme is, begrip voor zichzelf/uw dochter vergroten, (h)erkenning van zichzelf bij anderen, praktische handvatten voor het omgaan met bepaalde obstakels.
Voor wie: Middelbare schoolmeiden van 12-18 jaar met de diagnose autisme en hun ouders.
Wanneer: 2 keer per jaar start een groepscursus.
Vragen: Mail naar info@praktijkspil.nl.
De volgende prestaties worden vergoed vanuit het budget van de gemeente (alleen met een beschikking vanuit de gemeente of een verwijsbrief van de arts).
-
Specialistische zorg (diagnostiek & behandeling) bij een vermoeden van een probleem zoals bijvoorbeeld AD(H)D en/of autisme
-
Individuele psycho-educatie AD(H)D en/of autisme
-
Oudercursus Remweg - Voor ouders met kinderen met een diagnose AD(H)D
-
Oudercursus - Voor ouders met kinderen met een diagnose autisme
-
Groepscursus - Autisme bij meiden
-
Cogmed werkgeheugentraining